nov
Waarom nog in 2018 een elektrische auto kopen?
De steeds veranderende regels omtrent de auto van de zaak zorgen ervoor dat de koop van een elektrische auto fiscaal steeds aantrekkelijker is of is dat een misverstand? Als je in 2018 nog besluit een elektrische auto te kopen, wat dan?
Bijtelling 2018 aanhouden in 2019?
Wordt er meer dan 500 km privé met de auto van de zaak gereden, dan dient er een percentage inzake privégebruik auto bijgeteld worden. Dit bedrag betreft de maximale autokosten die van de winst aftrekt wordt afgetrokken.
Voor de volledig elektrische auto die in 2018 van een kenteken wordt voorzien, geldt er een bijtellingspercentage van 4%.
De overheid wil echter vanaf 2019 een hogere bijtelling gaan hanteren voor een elektrische auto van de zaak die meer kost dan € 50.000,-. Over het meerdere dient er vanaf 2019 22% betaald worden.
Vanaf 2021 geldt voor alle auto’s zelfs een bijtelling van 22%.
Een rekenvoorbeeld
In 2019 wordt er een elektrische auto aangeschaft ter waarde van € 75.000,-. De totale bijtelling in 2019 bedraagt dan:
€ 50.000,- | x 4% | € 2.000,- |
€ 25.000,- (€ 75.000,- -/- € 50.000,-) | x 22% | € 5.500,- |
Totale bijtelling | € 7.500,- |
Zou dezelfde auto in 2018 worden aangeschaft, dan bedraagt de bijtelling slechts 4% van € 75.000,- = € 3.000,-. En dat vijf jaar lang!
Onveranderd
Het bijtellingspercentage voor een auto van de zaak blijft 60 maanden onveranderd, vanaf het moment dat de auto geregistreerd wordt (van kenteken wordt voorzien). Wordt er in 2018 een elektrische auto (CO2 -uitstoot 0 gr./km) aangeschaft, dan is het bijtellingspercentage vijf jaar lang 4%, ongeacht de prijs van de auto.
Wordt er een tweedehands elektrische auto aangeschaft? Dan wordt de resterende periode geldende bijtelling overgenomen. Een elektrische auto is op zich wel duur en financieel alleen aantrekkelijk vanwege de fiscale voordelen.
Overige fiscale voordelen?
- Bij de aanschaf van een volledig elektrische auto dient er geen bpm betaald worden. Dit blijft hoogstwaarschijnlijk zo tot 2021.
- Voor een volledig elektrische auto dient er geen motorrijtuigenbelasting betaald worden. Ook dit zal waarschijnlijk zo blijven tot 2021, daarna is er voor alle elektrische auto’s ongeacht wanneer aangeschaft, mrb verschuldigd.
- Bij het aanschaf van een volledige elektrische personenauto, kan er ook gebruik worden gemaakt van de Milieu-investeringsaftrek (MIA).
MIA
MIA-investering | Investeringsbedrag wat ten hoogste in aanmerking komt | MIA 2018 |
Volledig elektrische auto met een CO2 -uitstoot van 0 gr./km (personenauto) | € 50.000,- | 36% |
Is de investeringsverplichting in 2018 aangegaan en wordt de auto pas in 2019 geleverd? Dan mag alleen de (36%) investeringsaftrek toegepast worden over het bedrag van de aanbetaling. De rest schuift door naar 2019.
Om voor de MIA in aanmerking te komen, dient de investering binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting bij RVO.nl aangemeld worden.
Het aangaan van een investeringsverplichting is bijv. de datum van de opdrachtbevestiging en niet de offerte-, factuur- of betaaldatum.
Vragen hierover, hulp nodig bij de MIA-aanvraag of op zoek naar ander belastingadvies of hypotheekbemiddeling? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met één van onze Finanseurs.